Website verbeteren, hoe doe je dat?

Online trends volgen elkaar in een razendsnel tempo op. Het is van groot belang om op de hoogte te blijven en nieuwe inzichten zo snel mogelijk in te zetten om de website te verbeteren. Uiteraard verschilt een optimalisatieproces per website. De doelen van websites kunnen namelijk enorm verschillen. Webshops zullen zich vooral richten op het behalen van conversies en grote merken willen graag een groter bereik voor hun merk creëren. Uiteraard zijn er verschillende punten waar je kunt starten met het verbeteren van je website. Wij geven je graag de volgende tips.

Je website uitstraling verbeteren

De eerste indruk telt en dat geldt zeker voor je website. Heeft je website niet de goede uitstraling? Dan loop je het risico dat het bouncepercentage, het aantal bezoekers dat je website direct weer verlaat, snel oploopt. Zorg er dus voor je dat je website aantrekkelijk is, betrouwbaarheid uitstraalt en zich onderscheidt van je concurrenten. Let bij het ontwerp van je website onder andere op de volgende punten:

  • Identificatie: een bezoeker moet meteen zien welke website hij bezoekt en van welke onderneming die is
  • Afbeeldingen: we zien het nog maar al te vaak, afbeeldingen van lage resolutie of kwaliteit. Een foto van hoge kwaliteit hoeft niet duur te zijn, je kunt altijd kiezen voor stock fotografie
  • Witruimte: tekst wort beter leesbaar als er voldoende gebruik wordt gemaakt van witruimte. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om conversiepunten op je website te accentueren
  • Contactinformatie: adresgegevens of een telefoonnummer moeten eenvoudig te vinden zijn op je website. Het straalt vertrouwen uit en helpt je bezoekers om eenvoudig contact te leggen

Gebruikersonderzoek

Vaak vergeten, maar wel heel belangrijk: vraag om de mening van je bezoekers! Soms kijk je over kleine drempels op je website heen omdat je deze dagelijks bekijkt. Je bezoekers doen dit echter niet, zij delen graag hun ervaringen over je website. Uiteraard helpt het als er een kleine beloning tegenover staat, maar dat kun je natuurlijk zelf bepalen. Een leestip is het boek dont’make me think van Steve Krug. Het is een boek dat je eenvoudig uitlegt hoe je kunt omgaan met het verbeteren van het gebruikersgemak van je website. Een gebruikersonderzoek is één van de middelen die je kunt inzetten. Het is heel eenvoudig op te zetten:

  • Bepaal welke doel je wilt bereiken: wil je het aantal nieuwsbrief inschrijvingen verhogen, of wil je dat je bezoekers meer producten bestellen
  • Formuleer een duidelijke opdracht voor de testpersoon: vraag niet wat een bezoeker van het afrekenproces vindt, maar vraag hem een bestelling te plaatsen en te betalen en daarbij aan te geven wat opvalt
  • Maak uitgebreide aantekeningen, of nog beter: neem de testsessie op. Silverback (OSX) is een mooie manier om testsessies op te nemen maar Snagit (Windows) is ook een optie.

Website verbeteren met Bitrank

Zoals eerder is aangehaald is een website verbeteren een doorlopend proces. Bitrank helpt je om je website constant te verbeteren door je website 24 uur per dag te monitoren. Op basis daarvan geven we je advies over de techniek van je website en hoe je dit kunt optimaliseren, maar ook met het vergroten van je online populariteit helpen we je graag verder. Nieuwsgierig? Start vandaag nog met het verbeteren van je website.

Ronald

Ronald is online marketeer bij Bitrank. Hij is verantwoordelijk voor de blog, de nieuwsbrieven en het onderzoek naar nieuwe functionaliteiten voor Bitrank.

Reageren is niet mogelijk.