SEO teksten, de voordelen en het resultaat

Iedereen roept het: “optimaliseer je website voor zoekmachines, verwerk belangrijke zoekwoorden in je teksten en zorg voor een goede websitestructuur”. Maar wat levert het eigenlijk op? Heeft het daadwerkelijk zin om te investeren in het optimaliseren van je website? Graag wil ik aan de hand van onze eigen gegevens laten zien hoeveel voordelen het heeft om je website te optimaliseren.

De voorbereiding voor SEO teksten

De eerste versie van de website van Bitrank, die vorig jaar online ging, bevatte nog geen teksten die geoptimaliseerd waren voor zoekmachines. Inderdaad, dat zou je niet verwachten van het team achter een website optimalisatie product als Bitrank. Toch gebeurde het, aangezien we onze tijd in de ontwikkeling van Bitrank wilden steken. Uiteraard zagen we in dat we zo de voordelen van SEO teksten misliepen. Daarom hebben we de afgelopen weken het grootste gedeelte van de teksten op onze website herschreven. Uiteraard op basis van de meest recente vereisten voor SEO teksten.

De resultaten van SEO teksten

Zodra de SEO teksten online staan duurt het enkele weken voordat je de eerste resultaten kunt meten. Dit hangt onder andere af van de hoeveelheid online concurrentie en de mate waarin zij hebben geoptimaliseerd. Wij zagen al na vier weken de eerste resultaten die ik graag met je wil doornemen.

SEO teksten bitrank resultaat
Google Analytics is dé tool om te meten hoeveel meer bezoekers er op de website binnenkomen.

In het screenshot zie je de gegevens van het organische verkeer naar de website van Bitrank. Dit is het verkeer dat naar onze website komt via de gratis zoekresultaten van Google. Zoals je ziet is dit met 56% gestegen sinds de nieuwe SEO teksten op de website staan.

Uiteraard is het vrij snel om na vier weken al te bepalen hoe groot het succes is. Over het algemeen kun je pas na twee a drie maanden bepalen welke resultaten er echt zijn behaald. Daarom zijn de cijfers uit Google Webmaster Tools erg veelbelovend.

Google webmaster tools
Een goede tekst verhoogt de zichtbaarheid in Google aanzienlijk.

In dit screenshot wordt weergegeven hoe vaak een specifieke pagina van de Bitrank website wordt getoond in de zoekresultaten van Google. Zoals je ziet zijn de stijgingen hier nog hoger. Zowel het aantal vertoningen als het aantal klikken is flink toegenomen. Als we kijken naar de zoektermen waarop de pagina’s zijn vertoond blijken deze allemaal gerelateerd te zijn aan het specifieke onderwerp waar de pagina voor geoptimaliseerd is.

Zodra er meer resultaten beschikbaar zijn deel ik deze graag met je. Tot die tijd geef ik je de tip om vooral zelf aan de slag te gaan met het optimaliseren van je teksten voor zoekmachines!

Ronald

Ronald is online marketeer bij Bitrank. Hij is verantwoordelijk voor de blog, de nieuwsbrieven en het onderzoek naar nieuwe functionaliteiten voor Bitrank.

Reageren is niet mogelijk.