Wat doe ik met verwijderde producten in mijn webshop?

Als webshop eigenaar krijg je regelmatig te maken met verwijderde producten of producten die tijdelijk niet beschikbaar zijn. Wat doe je met deze pagina’s? Veel webshop beheerders verwijderen de producten zodat klanten een 404 foutpagina zien in plaats van de productpagina. De vraag is echter: is dit goed voor de vindbaarheid van je website en hoe kan je dit eventueel beter doen?

Omgaan met verwijderde producten

Een productpagina in je webshop bouwt waarde op in zoekmachines, vooral als deze een lange periode beschikbaar is. Als je een product verwijderd in je webshop zal deze pagina niet meer beschikbaar zijn en worden omgezet in een 404 foutpagina. Hiermee geef je aan bezoekers en zoekmachines aan dat deze pagina niet meer beschikbaar is. Het nadeel van deze methode is dat de opgebouwde waarde in zoekmachines niet wordt overgedragen aan een andere pagina en de waarde dus verloren gaat. Dit heeft nadelige gevolgen voor de vindbaarheid van je website. Wat je het beste kunt doen hangt af van de grote van je website.

Kleine webshop

Heb je een kleine webshop en is een product tijdelijk uitverkocht? Toon dan de verwachte leverdatum en laat de klant kiezen of hij deze alsnog wil bestellen en wil laten naleveren. Link daarbij naar producten die op voorraad zijn om een passend alternatief aan te bieden. Komt het product niet meer op voorraad? Maak dan een 301 redirect aan om zowel de bezoeker als de zoekmachine door te verwijzen naar de categoriepagina of een alternatief product. Op die manier wordt ook de opgebouwde linkwaarde overgedragen.

Middelgrote webshop

Heb je een webshop met duizenden producten? Toon dan de verwachte levertijd. Verwijder de productpagina’s wanneer je weet dat het product niet meer op voorraad komt. Zorg dat de gebruiker een 404 foutpagina ziet en link naar gerelateerde categorieën of producten die wel op voorraad zijn. Uiteraard is het moeilijk om ieder verwijderde product een 301 redirect te geven naar een categorie pagina of een alternatief product. Echter voor producten die lang in je assortiment hebben gezeten of erg populair waren wordt aangeraden deze toch een 301 redirect te geven.

Grote webshop of e-commerce website

Beheer je een grote webshop of e-commerce website met tienduizenden pagina’s? Dan is het belangrijk om de pagina’s met  producten of advertenties te verwijderen en een 404 foutpagina te geven. Echter is het belangrijk dat je bij het online zetten van de pagina gebruik maakt van de unavailable_tag. Deze tag heeft Google in het leven geroepen om pagina’s van tijdelijke aard, zoals een veiling of advertentie, direct te verwijderen uit de zoekresultaten zodra deze offline gaan. Op die manier stuurt Google geen verkeer naar je website terwijl bezoekers de pagina niet meer kunnen zien.

Wil je meer weten over het omgaan met verwijderde producten in je webshop? Bekijk dan de uitleg van Matt Cutts, hoofd Google webspam team in de onderstaande video.

Ronald

Ronald is online marketeer bij Bitrank. Hij is verantwoordelijk voor de blog, de nieuwsbrieven en het onderzoek naar nieuwe functionaliteiten voor Bitrank.

Reageren is niet mogelijk.