Trends 2014 voor website optimalisatie

2013 stond voor ons in het teken van de lancering van Bitrank, een spannend jaar. Dit jaar zal in het teken van doorontwikkeling staan. Gebruikersbehoeften en nieuwe trends in het zoekmachine landschap zullen in Bitrank opgenomen worden om de software nog waardevoller te maken. De uitbreidingen die gepland staan zullen onze gebruikers helpen om de website verder te optimaliseren en mee te gaan met de eisen die gelden binnen SEO. De uitbreidingen zijn gebaseerd op de huidige trends en onze toekomstige verwachtingen binnen de online marketing.

Onderstaand alvast een overzicht van een aantal nieuwe trends in de zoekmachine wereld.

SEO Trends 2014

In het artikel The future of SEO in 2014 worden diverse SEO consultants aan het woord gelaten om hun verwachtingen te delen voor 2014. Over één ding zijn zij het allemaal eens: stel je bezoeker centraal en optimaliseer voor hem of haar. Google zal ook in 2014 veel energie steken in nieuwe algoritme updates om op die manier websites de aandacht te geven die relevante content van hoge kwaliteit bieden, gecombineerd met een goede gebruikerservaring.

De belangrijkste verwachtingen voor 2014:

  • Multi device inrichting is noodzakelijk: het verkeer naar websites via tablets en smartphones blijft groeien. Daarom is het belangrijk je website responsive in te richten, zodat jouw content op alle verschillende apparaten optimaal gepresenteerd wordt.
  • Google gaat meer sturen op betaald zoekverkeer: doordat er meer ruimte voor advertenties wordt gereserveerd wordt het belangrijker om hoge posities in de organische resultaten van zoekmachines vast te houden. Zorg er voor dat je website goed geoptimaliseerd wordt en blijft.
  • Gestructureerde data wordt waardevoller: door reviews, video’s, producten en contactinformatie van de juiste HTML opmaak te voorzien kunnen zoekmachines beter begrijpen waar je webpagina’s over gaan. Controleer daarom met behulp van Bitrank of je website al gebruik maakt van deze opmaak.
  • Content blijft belangrijk: goede content is belangrijk en dat zal in 2014 zo blijven. Besteed dus regelmatig aandacht aan het schrijven van unieke en actuele content met toegevoegde waarde. Waar je gebruikers daadwerkelijk iets aan hebben.
  • Reputatie van auteurs gaat meer invloed krijgen: het is je in 2013 misschien opgevallen dat bij veel zoekresultaten een foto van de auteur wordt getoond. Dat gaat in 2014 nog belangrijker worden.
Google plus auteurschap
Het koppelen van het Google+ profiel van de auteur wordt belangrijker.

Naast deze verwachtingen op het gebied van zoekmachine marketing zien we dat sociale media ook een belangrijke rol blijven spelen. Met de komst van de Hummingbird update voor de zoekmachine van Google zullen de sociale signalen een belangrijkere rol gaan spelen in de zoekresultaten. Search Engine Watch verwacht dat Google+ in 2014 invloed gaat uitoefenen op de niet gepersonaliseerde zoekresultaten. Overigens beïnvloedt Google+ op dit moment al de gepersonaliseerde zoekresultaten. Deze resultaten zie je wanneer je bent ingelogd bij Google, bijvoorbeeld wanneer je gebruik maakt van Gmail of Google Analytics.

Hoe dan ook belooft 2014 een prachtig optimalisatie jaar te worden. Binnenkort lanceren wij de eerste nieuwe functionaliteiten in Bitrank. Ben jij benieuwd welke ontwikkelingen en trends ontstaan in de loop van 2014? Wij houden je via onze blog en in Bitrank op de hoogte.

Ronald

Ronald is online marketeer bij Bitrank. Hij is verantwoordelijk voor de blog, de nieuwsbrieven en het onderzoek naar nieuwe functionaliteiten voor Bitrank.

Reageren is niet mogelijk.