Hummingbird Google Update

google update hummingbirdGoogle voert jaarlijks meer dan 13.000 grote en kleine tests uit voor het algoritme dat de zoekresultaten bepaalt. Regelmatig wordt een aantal van deze wijzigingen gebundeld in een grote update voor de Google zoekresultaten. Deze updates worden onder een codenaam zoals ‘Panda’, ‘Penguin’ of ‘Hummingbird’ gelanceerd. Eind 2013 is de update ‘Hummingbird’ doorgevoerd. We krijgen vaak de vraag: ‘welke gevolgen heeft de Hummingbird update voor mijn SEO strategie?’. Geen paniek. In deze blog zullen we de belangrijkste punten uitlichten.

Hummingbird is één van de grootste updates

De Hummingbird algoritme update is één van de grootste updates die ooit is uitgerold door Google. Zelf geeft Google aan dat de update invloed heeft op ongeveer 90% van de zoekresultaten. Google voert deze updates door om nieuwe functies toe te voegen aan de zoekresultaten. Bijvoorbeeld door sportuitslagen of algemene informatie over een persoon direct in de resultaten op te kunnen nemen. Het doel is altijd om de gebruiker van de zoekmachine een betere gebruikerservaring te bieden. De updates hebben altijd de volgende speerpunten:

  • Het aanbieden van de beste pagina’s in de zoekresultaten
  • Aandacht geven aan content van hoge kwaliteit die uniek is
  • Het wegfilteren van websites van lage kwaliteit zonder toegevoegde waarde
  • De meest relevante websites zichtbaar maken in de zoekresultaten

Door de Hummingbird update uit te rollen is Google beter in staat te begrijpen waar een zoekopdracht exact over gaatDoor gegevens als locatie, zoekgeschiedenis en activiteit op Google+ beter te interpreteren en te combineren kan Google de zoekopdracht beter doorgronden. Zo resulteert een zoekopdracht in waardevolle zoekresultaten.

Wat moet ik met Hummingbird doen?

Google maakt, onder andere door Hummingbird, gebruik van meer informatiebronnen. Wanneer iemand een bakkerij zoekt zal Google de zoekresultaten afstemmen op de locatie van de gebruiker. Het zoekresultaat zal waardevoller zijn door enkel bakkerijen in de directe omgeving te tonen. Deze informatie komt voor een groot deel uit Google Places. Daarom is het belangrijk als bedrijf op Google Places de juiste gegevens te registreren. Google besteedt ook meer aandacht aan gegevens op websites die zijn opgemaakt volgens de microdata standaard. Daarmee zijn reviews, contact- en productgegevens beter te begrijpen door Google. Bitrank controleert of de microdata op de juiste manier in een website is verwerkt.

De Hummingbird update brengt een aantal belangrijke punten van aandacht met zich mee. Bitrank houdt al sinds de aankondiging van deze update rekening met deze nieuwe factoren. Content van hoge kwaliteit en het verbeteren van je autoriteit door middel van backlinks blijven echter ook belangrijk. Houdt tijdens het optimaliseren van je website altijd je gebruiker in gedachte je zult dan automatisch optimaliseren voor Google.

Ronald

Ronald is online marketeer bij Bitrank. Hij is verantwoordelijk voor de blog, de nieuwsbrieven en het onderzoek naar nieuwe functionaliteiten voor Bitrank.

Reageren is niet mogelijk.