Hoog in Google komen, welke mogelijkheden heb ik ?

adwrods-logo-150x150Hoge posities in Google krijg je niet cadeau. Logisch, want sta je hoog in Google, dan krijg je veel bezoekers. En dat is erg waardevol. Vooral als je volledig afhankelijk bent van online verkoop zoals een webshop of veel leads genereert via je website. Hoewel je niet zomaar hoog in Google komt is het zeker niet onmogelijk. Door gericht je website te optimaliseren op de juiste punten die van belang zijn voor zoekmachine optimalisatie, zal je merken dat je posities in de zoekresultaten van Google zullen stijgen.

Tekstadvertenties in Google

Wil je binnen één uur bovenaan in Google op een door jou gekozen zoekterm? Dan kan dat via AdWords, het advertentiesysteem van Google. Je stelt een budget beschikbaar, schrijft een advertentietekst en bepaalt op welke zoektermen je advertentie getoond moet worden. AdWords is daarmee een krachtig advertentiemiddel om snel resultaat te behalen. Het resultaat is nog sneller te vergroten als je je verdiept in de mogelijkheden van advertentie extensies:

  • App extensies: Deze extensie toont een link naar de iTunes App Store of Google Play Store wanneer je vanaf een tablet of smartphone een advertentie bekijkt. Ideaal om je doelgroep direct je app te laten downloaden.
  • Locatie extensies: Google richt zich steeds meer op lokale zoekresultaten. Door je advertentie uit te breiden met je adresgegevens word je nog relevanter voor zoekopdrachten met een lokaal karakter.
  • Verkopersbeoordelingen: Je hebt ze ongetwijfeld een keer gezien, een sterrenbeoordeling in een advertentie. Wat was de eerste gedachte toen je de beoordeling van 4,5 ster zag? Inderdaad, betrouwbaarheid!
  • Sitelink extensies: Op basis van de zoekopdracht toont Google over het algemeen twee tot vier extra tekstlinks onder de advertentie. Je advertentie wordt beter zichtbaar en door de juiste tekst ook relevanter.
  • Oproep extensies: Voor smartphones kun je in de advertentie een knop tonen waarmee de gebruiker direct een telefoongesprek kan starten.
  • Google Plus extensie: Sociale bewijslast is een breed toegepaste techniek voor het verhogen van de conversie. Door te laten zien hoeveel volgers je hebt op Google Plus kun je dit principe ook toepassen in je tekstadvertenties.
Bitrank hoog in google met adwords
Voorbeeld van een Adwords advertentie.

Het mag duidelijk zijn dat je met AdWords veel mogelijkheden hebt om je online vindbaarheid op korte termijn te vergroten. Met het opzetten van een goed gestructureerde campagne en een stevig advertentiebudget kun je snel leads of verkopen scoren. Echter is daarmee ook het nadeel van AdWords genoemd, een ‘stevig advertentiebudget’. Zodra je besluit geen budget meer beschikbaar te stellen voor AdWords zullen al je posities in de zoekresultaten direct verdwijnen. Je zult je ongetwijfeld afvragen: zijn er buiten AdWords manieren om je zichtbaarheid in de zoekresultaten te vergroten?

Hoog in Google zonder AdWords

We kunnen je geruststellen, ook zonder AdWords zijn er voldoende mogelijkheden om je online vindbaarheid te vergroten en hoog in Google te komen. Hoe doe je dat? Door je website te optimaliseren voor de organische zoekresultaten, oftewel de zoekresultaten onder de tekstadvertenties. Je website wordt in deze resultaten kosteloos weergegeven. De rangschikking van deze zoekresultaten wordt bepaald door een algoritme dat Google heeft ontwikkeld. Op basis van honderden factoren bepaalt het algoritme welke websites het meest relevant zijn voor bepaalde zoekopdrachten. Hoewel een groot deel van het algoritme geheim is, kan op basis van informatie die Google geeft en onderzoek door SEO specialisten, wel worden aangegeven waarop je moet optimaliseren. Wat zijn nu de belangrijkste categorieën waarop je moet optimaliseren?

  • Techniek: Om de vindbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en zichtbaarheid van je website in Google te verbeteren moet je website technisch helemaal in orde zijn. Snelheid is bijvoorbeeld erg belangrijk omdat het van grote invloed is op de conversie op je website.
  • Inhoud: Aan de hand van de teksten en afbeeldingen en diverse andere factoren bepaalt Google waar een pagina over gaat. Als dat duidelijk is kan Google de pagina koppelen aan de juiste zoekopdrachten. Besteed dus voldoende aandacht aan teksten die voldoen aan de juiste optimalisatie eisen.
  • Online populariteit: Websites die naar jouw website verwijzen door middel van een klikbare link dragen bij aan je online populariteit. Hoe meer waardevolle links je hebt, hoe sneller je hogere posities zult krijgen in de zoekresultaten.
  • Sociale media: hoewel SEO specialisten onderling verdeeld zijn over de invloed van sociale media op de posities van pagina’s in de zoekresultaten is het toch verstandig om tijd te investeren in een goede sociale media strategie. Denk bijvoorbeeld aan Google+. Functies van dit netwerk kom je namelijk steeds vaker tegen in de zoekresultaten van Google.

Er zijn voldoende mogelijkheden om te scoren in de (gratis) organische zoekresultaten. Echter vereist dit wel dat je weet waar je op moet optimaliseren. Daarnaast zul je tijd moeten investeren in het optimaliseren van je website. Dit heeft echter een groot voordeel. Je betaalt niet om getoond te worden in de organische zoekresultaten. Belangrijker nog: je posities vervallen niet van de ene op de andere dag. Daarmee is het optimaliseren voor je organische vindbaarheid in Google veel duurzamer dan een AdWords campagne. Wij adviseren om de juiste balans te zoeken in je online marketing strategie en voldoende aandacht te besteden aan zowel AdWord als de organische zoekresultaten.

Ronald

Ronald is online marketeer bij Bitrank. Hij is verantwoordelijk voor de blog, de nieuwsbrieven en het onderzoek naar nieuwe functionaliteiten voor Bitrank.

Reageren is niet mogelijk.