Google Plus bedrijfspagina aanmaken (Update – 2014)

Google Plus logoGoogle timmert al enkele jaren met Google Plus aan de weg om marktaandeel te veroveren van Facebook en Twitter. En dat lukt. In 2013 is het ledenaantal meer dan verdubbeld. Indrukwekkende cijfers, al moet daarbij wel worden aangegeven dat slechts één op de drie gebruikers daadwerkelijk actief gebruik maakt van het sociale netwerk. Een logische vraag is dan ook: waarom zou ik een Google Plus bedrijfspagina aanmaken? Het antwoord is simpel. Google zal net zo lang doorgaan met het promoten van Google Plus totdat het een groot succes is. Het sociale netwerk is namelijk een krachtige bron voor het verwerven van gebruikersdata zoals leeftijd, interesses en trends. Kortom: dit is het moment om in te stappen met een Google Plus bedrijfspagina. In deze handleiding, die helemaal up-to-date is met de 2014 versie van Google Plus, leg ik je graag uit hoe je een Google Plus bedrijfspagina aanmaakt.

 

Een Google Plus bedrijfspagina aanmaken

Het aanmaken van een Google Plus bedrijfspagina doe je door in te loggen op het Google Plus dashboard. Vervolgens volg je de volgende stappen:

  1. Klik op de knop Een pagina maken.
  2. Selecteer of je een pagina wil aanmaken voor een lokale onderneming (zoals een bakker of kledingwinkel), een product of merk of een bedrijf.
    Maak je een lokale onderneming? Let dan op dat je via de Google Maps interface het juiste adres selecteert.
    Maak je een bedrijf? Selecteer dan de juiste categorie die bij je bedrijf past.

    Google Plus bedrijfspagina categorie
    Kies het juiste type pagina.
  3. Vervolgens vul je de naam van je bedrijf in, dit wordt ook de naam waaronder je pagina vindbaar wordt.
  4. Vul de juiste URL in waarop de website van je onderneming bereikbaar is.
  5. Vink aan dat je akkoord gaat met de voorwaarden voor pagina’s en klik op doorgaan.

    Google plus bedrijfspagina gegevens
    Vul zowel de naam als de URL van de website in en ga akkoord met de voorwaarden.

Je hebt nu een Google Plus bedrijfspagina aangemaakt. Echter is dit pas het startpunt om je online vindbaarheid te verbeteren en gebruik te maken van de SEO voordelen voor Google Plus. We geven je graag een aantal extra tips om de vindbaarheid en weergave van je Google Plus bedrijfspagina te verbeteren.

Tips voor het optimaliseren van een Google Plus bedrijfspagina

De pagina die je zojuist voor je bedrijf hebt aangemaakt is in feite je digitale visitekaartje in Google. Diverse elementen van je pagina, zoals je logo en berichten, zullen in sommige gevallen direct in de normale zoekresultaten van Google worden getoond. Zorg er dus voor dat je pagina tot in de puntjes is geoptimaliseerd.

  • Upload een profielafbeelding: de afbeelding die je upload zal worden gebruikt in de zoekresultaten, Google Maps en bij andere diensten van Google. Ik raad aan om een vierkante afbeelding van je logo van minstens 350px breed te uploaden in het .png formaat.
  • Omslagfoto: deze foto wordt getoond over de volledige breedte bovenaan je pagina. Fotografie ziet er het beste uit, maar je kunt deze ruimte ook gebruiken om producten of acties te promoten. Ik raad je aan om een afbeelding ter grote van 1080px bij 608px te uploaden.
  • Contactgegevens: maak het bezoekers van je Google Plus bedrijfspagina zo makkelijk mogelijk om contact met je op te nemen. Vul je telefoonnummer, adres, openingstijden en e-mail gegevens in. Google zal voor Google Maps ook gebruik maken van deze gegevens.
  • Verzamel reviews: een Google plus bedrijfspagina stelt je in staat om reviews voor je onderneming te verzamelen. Waarom is dit interessant? Als je voldoende positieve reviews hebt verzameld worden deze onder je website vermelding in Google getoond. Ideaal om de doorklikratio vanuit de zoekresultaten te verhogen.
  • Google Plus button: Google heeft in diverse afmetingen buttons beschikbaar gesteld die je op je website kunt plaatsten. Bezoekers van je website kunnen vervolgens je pagina direct liken of plussen vanaf je website.
  • Koppel je website: door het toevoegen één regel code aan je website kun je het eigendom van de URL verifiëren. Google weet dan dat je de rechtmatige eigenaar bent van de pagina en de URL. Vanaf dat moment is het mogelijk voor Google om je bedrijfslogo direct in de zoekresultaten te tonen bij relevante zoekopdrachten.

    Google publisher koppeling google plus
    Google publisher koppeling voorbeeld.

Bitrank en Google Plus bedrijfspagina’s

Google Plus is van grote invloed op de online vindbaarheid van je website. Het gebruik zal de komende jaren alleen maar groeien, evenals de mogelijkheden van het sociale netwerk. Bitrank analyseert je Google Plus bedrijfspagina op diverse factoren om te bepalen of deze goed is geoptimaliseerd. Uiteraard voegen we nieuwe factoren toe wanneer Google de functies voor pagina’s uitbreidt.

Ronald

Ronald is online marketeer bij Bitrank. Hij is verantwoordelijk voor de blog, de nieuwsbrieven en het onderzoek naar nieuwe functionaliteiten voor Bitrank.

Reageren is niet mogelijk.