Een Facebook pagina aanmaken

facebook logoOf je nu een schoonmaakbedrijf hebt, een advocatenkantoor of een webshop: je kunt eigenlijk niet zonder Facebook. Een Facebook pagina aanmaken biedt je de mogelijkheid om één van de 9 miljoen Nederlanders aan te spreken die actief zijn op Facebook. Met dit gigantische bereik is de kans dus groot dat ook jouw doelgroep actief is op Facebook. Heb je nog geen Facebook pagina aangemaakt? Neem dan 10 minuten de tijd om een pagina aan te maken en je zichtbaarheid op Facebook te vergroten.

Stap 1 – Een pagina aanmaken

Wil je een Facebook pagina aanmaken voor een bedrijf, organisatie of vereniging? Klik dan op de knop een pagina aanmaken in je Facebook account. Je krijgt een overzicht met zes keuzes te zien zodat je het juiste soort pagina aanmaakt. In dit voorbeeld zal ik een pagina voor een lokale onderneming aanmaken. Als je op de tegel voor een lokaal bedrijf hebt geklikt krijg je zes velden te zien die je moet invullen. Belangrijk is dat je de juiste categorie invult aangezien dit gekoppeld zal worden aan belangrijke zoekopdrachten in Facebook van andere gebruikers. Vul vervolgens de basis informatie correct in en klik op aan de slag.

 

Stap 1 - Facebook pagina aanmaken
Stap 1 – Facebook pagina aanmaken

Stap 2 – bedrijfsinformatie instellen

Met de Graph Search functie probeert Facebook al enige tijd de zoekfunctie van het sociale netwerk te verbeteren. Het valt te verwachten dat in de toekomst de zoekfunctionaliteit in Facebook voor gebruikers verder zal worden uitgebreid. Om die reden wil je in de volgende stap voldoende categorieën toevoegen zodat je bedrijfspagina beter vindbaar wordt binnen Facebook. Schrijf ook een wervende omschrijving over de diensten of producten die je levert, je wilt immers iedereen overtuigen van jouw kwaliteiten! Tot slot vul je de URL in van je website zodat gebruikers eenvoudig kunnen doorklikken naar je website.

Bedrijfsgegevens invullen voor je facebook pagina
Bedrijfsgegevens invullen voor je facebook pagina

Stap 3 – Logo uploaden

De derde stap is een eenvoudige, maar wel een hele belangrijke. Het logo dat je hier uploadt wordt prominent weergegeven op de Facebook pagina die je aanmaakt. Upload hier je logo in hoge kwaliteit. Het is verstandig om je logo te uploaden met een minimale afmeting van 300 bij 300 pixels. Maak je gebruik van een logo met slechts enkele kleuren? Kies dan voor het bestandsformaat .png. Maak je gebruik van een foto? Kies dan voor het bestandsformaat .jpeg. Zorg er voor dat je logo ook herkenbaar is door bijvoorbeeld kleur of vorm. Dit zal er voor zorgen dat je ook herkenbaar blijft wanneer het logo kleiner wordt weergegeven op bijvoorbeeld smartphones.

Facebook bedrijfslogo uploaden
Facebook bedrijfslogo uploaden

Stap 4 – Toevoegen aan favorieten

Deze stap lijkt overbodig, maar kan voor de actieve Facebook gebruiker absoluut handig zijn. Door op toevoegen aan favorieten te klikken kun je een snelkoppeling maken naar je Facebook pagina. Zo kun je vanuit je persoonlijke Facebook overzicht eenvoudig doorklikken naar je pagina om daar updates te publiceren.

Facebook pagina snelkoppeling aanmaken
Facebook pagina snelkoppeling aanmaken

Stap 5 – (Optioneel) Facebook advertentie aanmaken

Voor niets gaat de zon op en dat geldt ook voor sociale media netwerken. Facebook laat je zowel privé als zakelijk gratis gebruik maken van allerlei tools. Echter moeten de diverse server parken van Facebook gefinancierd worden. Dit doet Facebook door middel van advertenties voor bedrijven en organisaties. Logisch dus dat bij de laatste stap voor het aanmaken van een pagina Facebook je probeert te verleiden om een advertentie campagne op te zetten. Binnenkort zullen we dieper ingaan op de mogelijkheden die je hebt om je Facebook pagina te promoten door middel van advertenties.

Tip 1 – Gebruik de mogelijkheden van hoogtepunten

Facebook biedt de mogelijkheid om hoogtepunten voor je onderneming uit te lichten op je Facebook pagina. Heb je bijvoorbeeld 10.000 likes op je pagina, een nieuw product of een mooie aanbieding? Licht deze dan uit! Beperk wel de hoeveelheid tekst voor dit type bericht. Omdat de post over de volledige breedte van de pagina wordt getoond is het verstandig om dit zo visueel mogelijk te maken. (Let op: Facebook staat, op het moment van schrijven, op het punt om een nieuwe design uit te rollen voor alle pagina’s. Houdt het support document in de gaten voor eventuele nieuwe mogelijkheden).

Tip 2 – Maak gebruik van tabs

Hoewel je het adres van je website invult op je profiel, laat Facebook dit niet zien op de voorkant van je pagina. Als je je website prominenter in beeld wilt brengen, en eenvoudig fans wilt doorsturen, kun je gebruik maken van een redirect tab. Je stuurt op die manier eenvoudig je fans door naar je website. Je kunt deze tab op je pagina installeren door in Facebook te zoeken op Woobox Custom Tab. Installeer de app, upload een icoon voor je website en vul de URL in.

Tip 3 – Vergroot het aantal fans

Een Facebook pagina aanmaken is slechts de eerste stap, je wilt natuurlijk meer fans krijgen op je website. Eén manier is de bezoekers van je website te vragen om je Facebook pagina te ‘liken’. Facebook heeft diverse gratis tools beschikbaar gesteld zodat je eenvoudig je website kunt koppelen aan je Facebook pagina. Neem bijvoorbeeld de Facebook like box. In de tool vul je de URL van je Facebook pagina in en pas je naar wens de weergave instellingen aan. Vervolgens kopieer en plak je de code op je website en kunnen bezoekers van je website direct je pagina ‘liken’.

Heb je nog vragen over je Facebook pagina? Laat dan een reactie achter onderaan deze blog. We vinden het natuurlijk ook leuk om jouw tips te horen waarmee jij je Facebook pagina succesvoller hebt gemaakt!

Ronald

Ronald is online marketeer bij Bitrank. Hij is verantwoordelijk voor de blog, de nieuwsbrieven en het onderzoek naar nieuwe functionaliteiten voor Bitrank.

Reageren is niet mogelijk.